Gulácsy Lajos életre kelt cukrászdája

a Budapesti Nap írása

Létezik egy, a megszokottaktól eltérő szórakozási alternatíva: hangulatos, füstölőillatú környezetben az ember párnákon elheveredve zenekarokat hallgathat, teát szürcsölhet, vetítéseket nézhet, de az sem baj, ha mindeközben elszenderedik. Nevezzük ambient mozgalomnak, de a dolog korántsem ilyen egyszerű.

Elöljáróban figyelmeztetjük olvasóinkat, hogy az alábbiakban egy sor fura fogalmat fogunk megmagyarázni.

A mozgalom egyik ismétlődő rendezvénye a Cökxpon Ambient Fesztivál, melynek háttérben a Zum Alapítvány áll. Célja a különböző művészeti ágakban alkotók összművészeti tevékenységének támogatása. Az Alapítvány mögött a kitalálók állnak, nevezetesen Cserepes Panni és Benkő Marcell.

Szigetelőknek és az éjszakai flaszter koptatóinak bizonyára ismerősen cseng az ambient szó (jelentése hangulat, környezet). A Brian Eno nevével fémjelzett fogalom valójában olyan kísérleti zenélést takar, mely az atmoszférák világába repíti a hallgatót. (U2, Pink Floyd rajongók előtt nem kell bemutatni.)

Az ambient szó tisztázása után egy újabb, de már nehezebben kiejthető betűsorba botlunk: Cöxpon. Hangzása megtévesztő, valójában magyar licence: Gulácsy Lajos festőművésztől ered. Az ő álomvilága volt Nakonxipán. Ebben a különös álom-államban létezett egy Cöxpon nevű cukrászda, ahol például marcipános árpakását lehetett kapni.  

Kíséreljük meg kibogozni a gordiuszi csomót.

Az egész valamikor öt évvel ezelőtt kezdődök, amikor is fent megnevezett fiatalok megalapították a Zum zenekart, és nem rettentek meg attól, hogy a fellépések során megszólaltassanak legalább negyven hangszert. Kitűnő tanítómesterük Magyar Péter volt, a legendás Európa Kiadó dobosa, első lemezüket pedig a Bahia adta ki.

A speciális hangeffektusokkal és látvánnyal működő zenekar jelentette az alapot. Erre épülve alakultak ki az Ambient Fesztiválok, az első ’99-ben a Trafóban.

  • Nehezen befogadható zenéről van szó – emlékezik a kezdetekre Panni. – Ezért arra gondoltunk, hogy könnyebben menne ez a folyamat egy otthon megszokott, kényelmes környezetben. A cél egyfajta meditatív állapot megteremtése volt: ahol ellazul az ember, elengedi magát.
  • Az előadások átfolynak egymásba – veszi át a szót Marcell. - Egy vetítés után például nincs taps, ami elvonná a figyelmet, így más részletek kerülnek előtérbe
  • Nem éreztük jól magunkat a személytelen szórakozóhelyeken – folytatja Panni - Létrehoztuk saját otthonunkat nagyban, kibővítve.

Szerettek volna egy helyet, ami minden elemében egységes hangulatot sugároz – a párnáktól, a füstölőn át a kifeszített színes sálakig. A megvalósulás még várat magára, de bérelnek egy műhelyt, mely próbateremnek éppen megfelelő, nagyobb tömegek befogadására viszont nem alkalmas. Panni és Marcell állnak a fesztiválok hátterében, de ha szükséges, több tucat embert mozgósíthatnak. (A Szigeten pl. ötszázan vettek részt a sátor működtetésében.) Panni „főállásban” intézi az ügyeket, Marci egy hátrányos helyzetű gyerekeket foglalkoztató iskolában dolgozik. Elmeséli, hogy a Zum zenekar éppen átalakulási folyamaton megy át. Nemsokára elkészül az új formáció, mely kicsivel közértehetőbb, pörgősebb lesz. Végül megtudjuk, hogy a mozgalomnak van még egy oldalhajtása: a Zum film. A Szellemkép Szabadiskola elvégzése után ugyanis maguk az alapítók is szívesen el-elkalandoznak különféle művészetek világaiban.

KERET: Május 3-án a Gödörben tartják a következő Ambient bulit.